6 sposobów na to, aby pracownicy wypełniali Twoje ankiety
Ankiety pracownicze są kluczowym narzędziem dla każdej firmy. Pozwalają zmierzyć nastroje panujące w firmie, umożliwiają pracownikom wyrażenie opinii. Ankiety pracownicze warto przeprowadzać nawet w niewielkich firmach zawsze z zachowaniem anonimowości.
Co zniechęca pracowników do wypełniania ankiet?
Badania pokazują, że istnieją dwa rodzaje pracowników nie wypełniających ankiety: aktywny i bierny. Bierny brak odpowiedzi odnosi się do kogoś, kto chce wypełnić ankietę, ale nie robi tego z powodu nieświadomej decyzji. Może na to wpłynąć zbyt dużo pracy, bądź zbyt mała ilość wolnego czasu w biurze na przeprowadzania ankiety. Aktywny brak odpowiedzi odnosi się do pracownika, który aktywnie odmawia wypełnienia ankiety ze względu na dynamikę organizacyjną. Może mieć negatywne postrzeganie swojego pracodawcy, może nie ufać anonimowości ankiety lub uważać, że jej wypełnienie nic nie zmieni. Zdarza się też, że pracownicy nie odpowiadają na ankiety szczerze. Warto, więc zwrócić uwagę na następujące wskazówki, aby większa ilość pracowników wypełniała ankietę.
Zwróć uwagę na projekt ankiety
Tworząc ankietę dla pracowników skorzystaj z dwóch metod przeprowadzania badania. Oprócz rozsyłania wersji internetowej pracownikom zadbaj aby wydrukować kilka ankiet papierowych dla osób, które preferują kartkę i papier. Nie twórz zbyt długiej ankiety, zadawaj jasne pytania. Dzięki temu pracownicy nie będą czuli się zmęczeni wypełnianiem ankiet, co zwiększy liczbę osób biorących udział w ankietach.
Przypominaj o wypełnianiu ankiet
Kolejną strategią jest przypominanie pracownikom o konieczności wypełnienia ankiety. Poinformuj pracowników z wyprzedzeniem, że zbliża się ankieta, powiedz im kiedy mogą się jej spodziewać i dlaczego ważne jest, aby ją wypełnili. W ten sposób będą mogli zaplanować to z wyprzedzeniem i zaznaczyć w swoim harmonogramie. Po rozesłaniu ankiety nie zapomnij również regularnie przypominać pracownikom o konieczności jej wypełnienia.
Zinterpretuj otrzymane wyniki
Przypomnienia to jedne z najbardziej efektywnych narzędzi do walki z pasywnym brakiem odpowiedzi. Aktywny brak odpowiedzi jest jednak trudniejszy do zminimalizowania. Pierwszym krokiem do zminimalizowania aktywnego braku odpowiedzi jest obietnica przeanalizowania wyników ankiety. Zapowiadając ankietę, podkreśl tę kwestię, a po jej zakończeniu upewnij się, że podejmiesz dalsze działania i przedstawisz wyniki ankiety. Wykorzystaj wyniki ankiety do wprowadzenia rzeczywistych zmian i zakomunikuj, w jaki sposób ankieta przyczyniła się do ich wprowadzenia. W ten sposób ankieta stanie się kanałem komunikacyjnym pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, a możliwość faktycznej zmiany sytuacji przekona również sceptyków do wzięcia udziału w badaniu.
Zagwarantuj anonimowość
Upewnij się, że zachowana jest anonimowość, ponieważ pracownicy mogą czasami myśleć, że mogą mieć kłopoty z powodu udzielonych odpowiedzi. Upewnij się, że ankieta nie może być powiązana z konkretnym pracownikiem i jasno wyjaśnij, że jej anonimowość zostanie zachowana. Jeśli to tylko możliwe, niech ankieta zostanie przeprowadzona i przeanalizowana przez osobę lub zespół, który ma neutralny charakter i cieszy się zaufaniem. Mogą to być eksperci z Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat®, którzy mają 17-letnie doświadczenie w realizowaniu różnych ankiet.
Zaangażuj pracowników
Ostatnią strategią, która może być przydatna, jest zaangażowanie pracowników w projektowanie ankiety. Pozwól pracownikom sugerować tematy i przedstawiać propozycje pytań, rozmawiaj z zespołami i poszczególnymi osobami o tym, co chcieliby zobaczyć w ankiecie. W ten sposób nawet sceptycznie nastawieni pracownicy będą mogli przekazać swoje opinie, co pokaże, że ankieta jest traktowana poważnie.
Tak przygotowana ankieta z pewnością będzie chętniej wypełniana przez pracowników. Dzięki temu przedsiębiorcy uzyskają więcej odpowiedzi zwrotnych, co pozytywnie wpłynie na wyniki oraz dalsze działania firmy.