Jak przedsiębiorcy mogą przeprowadzać pierwotne badania rynku?
Decydujące znaczenie dla sukcesu przedsiębiorcy ma żelazny proces wprowadzania produktów na rynek, który jest możliwy tylko wtedy, gdy posiadasz dokładne oraz solidne informacje o rynku.
Cel badań rynku pierwotnego
Celem dobrych badań rynku pierwotnego jest zrozumienie klienta we wszystkich wymiarach: racjonalnym, emocjonalnym, ekonomicznym, społecznym, kulturowym i innych. Projektowanie nowego produktu nie jest zadaniem klienta. Społeczność przedsiębiorców pozostaje w tyle, jeśli chodzi o włączanie badań rynku pierwotnego do tworzenia startupów, co jest istotną straconą szansą. Firmy zorientowane na klienta oraz wiodące firmy projektujące produkty, od dawna praktykują badania rynku pierwotnego w swoich procesach projektowania zorientowanych na użytkownika.
Pięć największych przeszkód w dobrych badaniach rynku pierwotnego
Podstawowa koncepcja badań rynku pierwotnego brzmi łatwo, ale nie jest to łatwe. Oto niektóre z pułapek, z którymi możemy się spotkać:
- Brak zorganizowanego procesu: podczas gdy potrzebna jest elastyczność w sposobie uzyskiwania informacji, trzeba mieć proces.
- Nieprawidłowe wykonanie zaprojektowanego procesu: żaden proces nie będzie działał, jeśli nie będzie używany.
- Uprzedzenie związane z akceptacją społeczną: rodzina lub przyjaciele prawdopodobnie nie udzielą ci dokładnych odpowiedzi, ponieważ nie chcą cię urazić. Potrzebujesz dokładnych informacji zwrotnych od osób bezstronnych.
Proces i techniki badań rynku
Oto uproszczony przewodnik po procesie.
- Zrób plan: bez planu zmarnujesz czas swoich potencjalnych klientów, a oni będą sfrustrowani. Ogólny plan będzie wyglądał następująco:
- Napisz cele i założenia badań oraz szczegółowy opis techniki badawczej.
- Zdefiniuj kryteria rekrutacji rozmówców.
- Opracowanie treści pomocniczych.
- Prowadzenie programu badawczego.
- Przetestuj wyniki.
Spośród tych pozycji, przewodnik do dyskusji jest często najbardziej pomijany ze względu na swoją wartość. Powinieneś go stale aktualizować.
- Zacznij od badań wtórnych, przed przeprowadzeniem badań pierwotnych, a także zapoznaj się z podstawowymi mechanizmami rynku.
- Zacznij jakościowe badania przed ilościowymi: nie możesz stworzyć kwestionariusza skoncentrowanego ilościowo, dopóki nie będziesz wiedział, jakie pytania należy zadać. W rozmowach wstępnych skoncentruj się na otwartej dyskusji z klientami. Później połącz ich odpowiedzi, aby stworzyć swoje ankiety ilościowe.
- Pozyskaj kandydatów do współpracy i wykorzystać ich do znalezienia większej liczby kandydatów: najlepsze miejsca do znalezienia kandydatów to miejsca, w których klient docelowy gromadzi się fizycznie lub cyfrowo.
- Wstępny kontakt: teraz, gdy masz już swoją pierwszą listę osób, z którymi powinieneś się skontaktować, wszystko staje się realne. Musisz przekonać każdego respondenta, aby dał ci co najmniej 15 minut swojego czasu.
- Zachowuj się jak dziennikarz: wspaniali dziennikarze mają doskonałe techniki aktywnego słuchania, by skłonić ludzi do mówienia. Mają pozytywny głos i fizyczną postawę podczas angażowania się. Są niesamowicie zainteresowani i empatyczni. Potrząsają głową i nie osądzają. Słuchają uważnie.
- Jeśli możesz, niech dwoje ludzi przeprowadzi wywiad: prowadzenie wywiadu przez dwie osoby pozwala jednej osobie całkowicie skupić się na angażowaniu rozmówcy, podczas gdy druga robi szczegółowe notatki i obserwuje niewerbalne sygnały rozmówcy.
- Stale upewnij się, że prowadzisz rozmowę z właściwymi osobami: stwórz krótki kwestionariusz rekrutacyjny w ramach swojego planu badawczego, który wskaże osoby nie należące do grupy docelowej klienta.
- Powinieneś być zaskoczony: celem jakościowych badań rynku pierwotnego jest opracowanie nowych hipotez, więc jeśli nie jesteś zaskoczony, nie uczysz się niczego nowego.
- Przechodząc do badań ilościowych: po opracowaniu istotnych hipotez, które można przetestować, przejdź do ich testowania w sposób bardziej oparty na danych.
- Nie zawsze wierz w to, co zostało powiedziane: często ludzie mówią rzeczy z najlepszym zamiarem, ale to, co robią, ma większe znaczenie niż to, co mówią.
Skąd wiesz, kiedy badanie rynku pierwotnego jest zakończone? Nigdy nie jest. Dobrzy przedsiębiorcy stale kontaktują się z klientami, dostrzegają nowe możliwości i udoskonalają swoją ofertę.