Jak stworzyć najlepszą ankietę?

Jak sprawić, by wzięli udział w naszej ankiecie respondenci? Co zrobić, aby uzyskać jakościowe dane? Nie ma lepszego sposobu niż stworzenie ciekawej, wciągającej i angażującej ankiety. Dlatego warto zapoznać się ze wskazówkami, jak stworzyć najlepszą ankietę.

 

Jasność i zwięzłość ankiety

Ankiety często kojarzą się odbiorcom negatywnie, gdyż zabierają im dużą ilość czasu, lecz tak nie musi być. Ważne jest, abyś tworząc ankietę określił sobie jasny i precyzyjny cel badania. Każda ankieta powinna dotyczyć jednego aspektu, tematu, co sprawi, że będzie zwięzła i konkretna. Nie zadawaj w badaniach pytań na zapas, gdyż w ten sposób wydłużysz czas trwania ankiety, a co więcej zniechęcisz respondentów do wypełnienia całego badania. Krótka, treściwa ankieta z pewnością przyciągnie dużą liczbę respondentów, którzy wypełnią udostępnione im badanie od początku do końca.

 

Wstęp do ankiety

Bez względu na to czy zdecydowałeś się na przeprowadzenie ankiety PAPI, CAPI, CAWI, czy też CATI musisz zawsze poinformować osobę biorcą udział w ankiecie o tej temacie. Przed przystąpieniem do badania każda osoba powinna wiedzieć czego dotyczy tematyka badania. Nie każdy weźmie udział w badaniu, jeśli nie jest w stanie się wypowiedzieć w danym temacie. Oprócz tematu badania osoba zamierzająca wziąć udział w badaniu powinna wiedzieć, jaki jest przewidywany czas trwania ankiety, aby wiedziała czy zdąży wziąć w niej udział. Jeśli osoba przystąpi do wypełniania badania, lecz nie będzie posiadała wystarczającej ilości czasu, aby dojść do ostatniego pytania to porzuci je w trakcie. W ten sposób osoba przeprowadzająca badania nie uzyska użytecznych informacji, które będą kluczowe w dalszym etapie ankiety – w fazie wyciągania wniosków i wdrażania zmian.

 

Wygląd ankiety

Jak każda inna forma komunikacji, którą wysyłasz, ankiety najlepiej jest tworzyć tak, aby idealnie pasowały do ogólnego wyglądu Twojej marki. Umieść logo swojej firmy w rogu ankiety, bądź zastosuj charakterystyczne kolory dla Twojej marki. W ten sposób respondent będzie mógł powiązać treść ankiety z Twoją marką i z pewnością ją zapamięta.

 

Komunikuj się z respondentami

Rozmawiaj z respondentami, niech wiedzą, w czym pomagają. Zostaw miejsce na opinię, aby mogli wyrazić to, na co naprawdę mają ochotę. Ankieta, która sprawia wrażenie bardziej konwersacyjnej pomoże Ci zwiększyć odsetek odpowiedzi i sprawi, że respondenci poczują się bardziej zaangażowani w rozwój Twojej marki.

 

Informacje zwrotne

Istnieje wiele łatwych i bez kosztowych sposobów, aby dać coś w zamian za wartościowy wkład. To świetny sposób, aby sprawić, że Twoi respondenci poczują się docenieni. Warto, więc zastosować się do tej wskazówki – przekazuj informacje zwrotne – po co jest ta ankieta, czy wiedziałeś to o naszej marce, co się stanie z wynikami, a jeśli te wyniki już są, podziel się nimi.

Dzięki zastosowaniu się do tych wskazówek możesz być pewny, że stworzyć świetną ankietę, która przyciągnie dużą liczbę respondentów. W ten sposób uzyskasz potrzebne dane z ankiety do dalszych działań.


Badania ankietowe od 4 zł.